logo
Aktualności

Vestigia Dei – ślady Boga w świecie: MRÓWKA

Święty Bonawentura, wielki teolog i mistyk, nauczał, że całe stworzenie jest księgą, w której zapisane są ślady Boga. W swojej myśli odwoływał się do idei trzech stopni poznania Trójjedynego Boga w świecie: cienia (umbra) w rzeczach martwych, śladów (vestigia) w istotach żyjących oraz obrazu (imago) w człowieku, który zawiera w sobie wszystkie te stopnie. To właśnie w stworzeniu, które wyszło z rąk Stwórcy, możemy dostrzec Jego obecność, harmonię, mądrość i piękno.

Jak pisała siostra Dorothea Forstner OSB w książce „Świat symboliki chrześcijańskiej”: W kosmosie, który Bóg powołał do istnienia przez swoje stwórcze «niech się stanie», wszystko jest symbolem, ponieważ każda rzecz jest na swój sposób wyrazem i nosicielem idei Bożej, analogicznym wyrazem wiecznej Mądrości. Człowiek stworzony na obraz Boży ma zdolność poznania Boga poprzez dzieło stworzenia – zarówno świat materialny, jak i osobę ludzką (por. KKK 31nn).

Chrześcijańska sztuka symboliczna od wieków czerpała z tajemniczego i bogatego świata przyrody, aby ukazać duchowe i teologiczne prawdy. Już pierwsi chrześcijanie, ojcowie Kościoła i teologowie posługiwali się tym językiem, dostrzegając w świecie naturalnym znaki Bożej obecności. Jak zauważa Forstner, „znali symbole tak dobrze jak alfabet, a może nawet lepiej, bo nie wszyscy umieli czytać”.

W czasie Wielkiego Postu pragniemy wyruszyć w duchową podróż śladami Boga, dostrzegając Jego vestigia w świecie przyrody. Będziemy odkrywać bogactwo symboliki biblijnej i wczesnochrześcijańskiej, zaczerpniętej z fauny i flory, aby połączyć te obrazy z praktyką duchowego wzrostu. Niech ten czas stanie się dla nas szkołą uważności na ślady Boga w naszym życiu, abyśmy mogli bardziej Go poznawać, mocniej kochać i pełniej naśladować.

Mrówka – wzór pracowitości i roztropności

W Biblii mrówka pojawia się jako przykład mądrości i zapobiegliwości. W języku hebrajskim nazywana jest nemālāh (נְמָלָה), a w greckim mýrmēx (μύρμηξ). Księga Przysłów zachęca do obserwacji tego niewielkiego stworzenia, by uczyć się od niego roztropności i pilności: „Idź do mrówki, leniwcze, przypatrz się jej postępowaniu, abyś zmądrzał” (Prz 6,6). Mrówka w Piśmie Świętym symbolizuje pracowitość, odpowiedzialność i zdolność do przewidywania przyszłości. Autor Księgi Przysłów podkreśla, że choć nie ma ona nad sobą wodza ani przełożonego, potrafi latem przygotować zapasy na zimę (Prz 6,7-8 oraz Prz 30, 24n). To obraz cnoty zapobiegliwości, ale także duchowej czujności – gotowości do przyszłych wyzwań i życia w harmonii z Bożym porządkiem.

W tradycji chrześcijańskiej mrówka bywała także symbolem pokory i współpracy we wspólnocie. Święci i ojcowie Kościoła widzieli w niej przykład ofiarności i jedności, które powinny charakteryzować wspólnotę wierzących. Podobnie jak mrówki, które pracują razem dla dobra całej kolonii, chrześcijanie są powołani do wzajemnej troski i budowania Królestwa Bożego.

Średniowieczne bestiariusze opisują mrówkę jako stworzenie niezwykle zapobiegliwe – zbiera ona ziarno na zimę, ale zanim je przechowa, najpierw łamie je na pół, aby nie wykiełkowało i nie stało się bezużyteczne jako pokarm. Ten obraz stał się symbolem właściwej interpretacji Pisma Świętego: tak jak mrówka oddziela ziarno od potencjalnej utraty wartości, tak też uczeni i wierzący powinni rozróżniać sens dosłowny od głębszych znaczeń duchowych. Ponadto bestiariusze podkreślają, że w czasie żniw mrówka starannie wybiera spośród ziaren – zabiera pszenicę, a odrzuca jęczmień, który stanowi pokarm dla bydła. Jest to obraz chrześcijan, którzy mają rozeznawać prawdę, odrzucając fałszywe nauki i herezje, aby pozostać wiernymi autentycznej wierze.

Święty Augustyn odwołuje się do tego obrazu, wzywając wiernych do duchowej przezorności i przygotowania na życie wieczne: „Bądź ostrożny i przygotuj się na przyszłość w Niebie. Bądź więc ostrożny, naśladuj mrówkę, jak mówi Pismo: «Zbieraj w lecie, abyś nie łaknął w zimie»; zima jest ostatnim dniem, dniem udręki; zima jest dniem przestępstw i goryczy: zbierz to, co może być dla ciebie na przyszłość: ale jeśli tego nie uczynisz, zginiesz zarówno nieostrożny, jak i niemądry.”

Rozważając symbolikę mrówki w Wielkim Poście, możemy zapytać siebie: czy wykorzystujemy dany nam czas mądrze? Czy nasze życie duchowe jest dobrze „zaopatrzone” na przyszłe próby? Niech przykład tego drobnego stworzenia inspiruje nas do pilności w pracy nad sobą oraz do troski o duchowe skarby, które przynoszą owoc w życiu wiecznym. Niech ten wielkopostny czas będzie też dla nas zachętą do mądrego gromadzenia duchowych skarbów, abyśmy w godzinie próby mieli w sobie siłę i światło prawdy.

VI Niedziela Wielkanocna

Pokój Chrystusa nie jest zakończeniem, lecz początkiem. Nie jest ciszą dla ciszy, lecz wewnętrzną siłą, która uzdalnia do podjęcia drogi. Do życia Ewangelią w świecie, który nie rozumie pokoju odkupionego przez krzyż. Pokój, który daje Jezus, nie usypia – ale budzi i posyła. Nie zatrzymuje w bezpiecznym wieczerniku, lecz prowadzi ku Górze Oliwnej, ku Getsemani, ku światu potrzebującemu świadków nadziei.

 

Na dziś

Dusza czuje się wezwana
podążać jedynie tą drogą,
którą jej wyznacza Ten,
za którym tak żarliwie tęskni.

św. Maria od Wcielenia