2024-12-08 II Niedziela Adwentu: Uroczystość Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny
II NIEDZIELA ADWENTU, Uroczystość Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny
II Niedziela Adwentu, Uroczystość Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny
Zaledwie przedwczoraj słyszeliśmy uzdrawiające słowa Jezusa skierowane do niewidomych: „Niech wam się stanie” i również w dzisiejszym fragmencie Ewangelii (Łk 1, 26-38) Maryja z Nazaretu wypowiada ten sam akt wiary: ”Niech mi się stanie”.
Boska radość
Zgoda na działanie Boga w życiu człowieka przynosi uzdrowienie. Zgoda Maryi przyniosła światu Wielkiego Lekarza, który pragnie „opatrzyć rany swego ludu i uleczyć jego sińce po razach” (Iz 30, 26) i stała się naprawdę przyczyną naszej radości. Pierwszym słowem, jakie archanioł Gabriel wypowiedział do Maryi w dniu Zwiastowania, było właśnie „chaire” (χαίρε). Jest to starożytna grecka forma rozkazująca „χαίρω” (chairo), czasownika oznaczającego „radować się”, „cieszyć się”, „witać”, często używanego zarówno jako powitanie, jak i sposób pożegnania. Przesłanie anioła było jasne: „Znalazłaś łaskę u Boga” (Łk 1,30), ponieważ owocem bliskości Dawcy Życia jest radość z życia.
Maryja jako Matka Nieskalana i Nadzieja Chrześcijan
Wiele pokoleń chrześcijan sławiło Dziewicę Maryję jako tę, która w sposób wyjątkowy wypełniła wolę Bożą i przez to spełniła szczególną rolę historii zbawienia. Jej imię rozbrzmiewało w modlitwach pustelników, hymnach Ojców Kościoła, rozważaniach teologów i pieśniach wiernych. Iluż strapionych, wątpiących i utrudzonych szukało w Niej wsparcia, orędownictwa i pocieszenia! Dla wszystkich ma serce Matki, choć niejednokrotnie tak trudno nam zrozumieć, że jest to serce nieskalane grzechem. Maryja stała się dla teologów symbolem nadziei i nowego początku. Św. Efrem Syryjczyk, bodajże najgorliwszy wczesnochrześcijański piewca Maryi, w swoich hymnach opisywał Ją jako Tę, która łączy Stary i Nowy Testament. Przyrównywał Ją do Arki Przymierza, noszącej znak Nowego Przymierza, do kamiennych tablic Dekalogu, a także do krzewu gorejącego czy obłoku, które symbolizowały obecność Boga. Dzień narodzenia Jezusa porównywał do dnia stworzenia, podkreślając, że Maryja, przez swoje fiat, stała się początkiem nowego stworzenia.
Ikona Maryi i Ewy – zaproszenie do Nowego Życia
Szczególne miejsce w twórczości Syryjczyka nazywanego „Harfą Ducha Świętego” zajmuje paralela między Ewą a Maryją. "Oto świat! Dwoje ma oczu: lewe ślepe – to Ewa, prawe świecące – to Maryja" – pisał Efrem, zestawiając niewierność Ewy z doskonałym posłuszeństwem Dziewicy.
Znaczenie tego zestawienia pogłębia się, gdy spojrzymy na symbolikę imienia Ewy – hebr. חַוָּה (Chawwah), które oznacza "niosącą życie". Maryja, jako Nowa Ewa, w pełni wypełnia tę misję, przynosząc światu nowe życie w Chrystusie. Dzięki Niej możemy żyć nowym życiem – życiem łaski i zbawienia. W tym duchu warto spojrzeć na koptyjską ikonę "Ewa i Maryja", która ukazuje wzruszającą scenę: Maryja przytula Ewę, obejmując ją z czułością i nadzieją, zapraszając do przyjęcia życia w łasce. My także jesteśmy powołani, by dawać życie – zarówno fizycznie, jak i duchowo. Maryja zachęca nas, abyśmy przyjmowali te przestrzenie w sobie, które wydają się "nieżywe" – pełne grzechu, lęku czy rozpaczy – i przynosili je Jezusowi, który jest "Bogiem bliskim – nie dalekim". W tym objawia się wielka tajemnica naszej wiary: Chrystus przychodzi, aby ożywiać to, co martwe, i napełniać nas pełnią życia.
Naśladować Chrystusa przez Maryję
Św. Efrem nazywał Maryję m.in. „Nietkniętą”, ”Całą czystą”, „Jaśniejszą od promieni słońca i błyskawic” „Nadzieją pozbawionych nadziei” i „Królową wszystkich”. Te wezwania wyrażają nie tylko głęboką cześć dla Maryi, ale także ukazują Ją jako Tę, która jednoczy całą historię zbawienia. W Jej macierzyńskim wstawiennictwie i nieskazitelnej czystości chrześcijanie przez wieki znajdowali pocieszenie i siłę do naśladowania Chrystusa. Jak pisał św. Efrem, "wielkie są Jej imiona, a każde z nich jest darem dla tych, którzy z wiarą je wypowiadają".
Niech więc dzisiejsza Uroczystość Niepokalanego Poczęcia będzie dla nas okazją, by na nowo odkryć Maryję jako DAR. Jej posłuszeństwo i zaufanie, serce czyste i przyjmujące umacniają również nas na drodze naszej wiary i osobistych wyborów. Módlmy się o przylgnięcie do Matki Boga, aby pełnia radości i życia rozjaśniła naszą codzienność.
Pytania do refleksji
Niedziela Gaudete, trzecia niedziela Adwentu, przypomina nam, że radość jest nieodłącznym elementem życia chrześcijańskiego. To wyjątkowy moment w liturgii Adwentu, który wyłania się jako przedsmak nadchodzącej pełni radości – Bożego Narodzenia. Wyraz „Gaudete” pochodzi z łacińskiego wezwania: „Gaudete in Domino semper” – „Radujcie się zawsze w Panu” (Flp 4,4). Radość, o której mówi Biblia, to coś więcej niż chwilowe zadowolenie. Jest głęboko zakorzeniona w Bożej obecności i Jego obietnicach. Warto przyjrzeć się biblijnym i historycznym znaczeniom tej cnoty oraz zastanowić się, jak możemy ją przeżywać w codziennym życiu.
Boże jesteś moim Życiem, bo mnie wypełniasz.
św. Maria od Wcielenia