2024-03-03 III Niedziela Wielkiego Postu
III NIEDZIELA WIELKIEGO POSTU B (J 2, 13-25)
Świątynie Boga
1 Kor 3,17
Zewnętrzny dziedziniec Świątyni Jerozolimskiej (dziedziniec pogan), w czasie świąt stawał się swojego rodzaju rynkiem czy targowiskiem. Tam, z aprobatą żydowskiej elity religijnej, odbywał się handel. Arcykapłan Kajfasz wprowadził ten zwyczaj, a strażnicy ze świątyni czuwali nad bezpieczeństwem handlarzy.
Świątynia, która miała być domem modlitwy, stała się miejscem handlu religijnego.
Podobnie, jak prorocy Starego Testamentu, Jezus zareagował gniewem z powodu zniewagi domu Bożego. Handel na terenie świątyni, rytuały świątynne i to, co się tam działo, świadczy o czysto zewnętrznym charakterze ówczesnego kultu i płytkiej pobożności. Serca wielu ludzi pozostawały daleko od Boga. Jezus nie zniszczył świątyni jerozolimskiej. Oczyścił to miejsce od zniewagi, nadużyć i wszystkiego, co było sprzeczne z autentycznym kultem i szczerą pobożnością.
Fragment dzisiejszej Ewangelii jest zapowiedzią przyszłego wydarzenie paschalnego. Jezus nawiązuje do swojej śmierci i zmartwychwstania. Mówi o Świątyni Swojego Ciała. Zburzcie tę świątynię, a Ja w trzy dni wzniosę ją na nowo.
W dzisiejszej Ewangelii dostrzegamy jeszcze inny aspekt. Ten krótki ewangeliczny fragment można rozumieć jako zachętę do oczyszczenie swojego serca, aby stało się miejscem modlitwy, miejscem spotkania z Bogiem, miejscem, w którym Jezus może w sposób godny zamieszkać. Ewangelia zachęca do bezinteresownej troski o Dom Boży, oraz do pobożności wypływającej ze szczerego, dobrego serca.
Najpiękniejszym mieszkaniem Pana Boga jest dobre, szczere ludzkie serce .
S. Boguchwała Kuras OSU
Zbliżmy się do Jezusa, który jest Świętą Bożą Świątynią.
Pamiętajmy o tym, że serce człowieka jest miejscem przebywania Boga.
W Niedzielę Palmową Kościół daje nam do medytacji cztery wyjątkowe teksty: opis triumfalnego wjazdu Jezusa do Jerozolimy (Mt 21, 1-11), proroczy fragment z Izajasza (Iz 50,4–7), hymn o uniżeniu Chrystusa z Listu do Filipian (Flp 2,6–11) oraz opowiadanie o Męce Pańskiej według św. Łukasza (Łk 22,14 – 23,56). Każdy z tych tekstów nosi w sobie głęboki ładunek symboliczny i teologiczny – zwłaszcza, gdy spojrzymy na nie w świetle oryginalnych języków Biblii.
W duchowej radości
przejdźmy przez to nasze krótkie życie.
św. Aniela Merici