logo

2021-09-19 XXV Niedziela Zwykła

25 NIEDZIELA ZWYKŁA B Mk 9, 30-37


   

Kto jest największy w królestwie niebieskim?

Pytanie o wielkość jest stale aktualne. Apostołowie również o to pytali Jezusa (Mt 18,1). Jak wynika z tekstu Mk 9, 33n, nie chodziło im o wielkość w królestwie Bożym, lecz o wielkość już tu, na ziemi, spierali się bowiem o to, kto z nich jest największy.

Jezus wyjaśnił, że wielkim jest ten, kto jest ostatni i sługą wszystkich. Wskazując na dziecko, podaje pewne normy wielkości, a są to wartości dziecka. Nie chodzi tu o naiwność dziecięcą czy infantylizm, lecz chodzi o co bardzo istotnego – o teologiczną głębię wartości dziecięctwa Bożego.

Być dzieckiem Bożym znaczy – poddać się całkowicie i z pełnym zaufaniem działaniu Ducha Świętego, który przemienia serca, aby w innym, nowym świetle zobaczyć Boga, bliźniego i siebie. Natura dziecięctwa Bożego objawia się również w szukaniu i doświadczaniu opieki, troski i miłości Ojca niebieskiego oraz w pełnieniu Jego woli.

Wielki jest ten, kto staje się mały jak dziecko w sensie całkowitej zależności od Boga – jak małe dziecko potrzebujące opieki i troski swoich ziemskich rodziców.

Jeszcze innymi cechami, jakie przypisuje się dziecku jest prostota, szczerość, pokora, wiara, autentyczność, czystość, miłość.

Według Ewangelii wielkim jest ten, kto otwiera swoje serce dla najmniejszych, słabych, potrzebujących zwłaszcza szacunku i miłości.

Jezus zachęca swoich wyznawców do przyjmowania dzieci, do ofiarnej troski o bezsilnych i potrzebujących, aby w ten sposób kontynuować Jego misję.

Kto więc uniży się jak dziecko,
ten jest największy w królestwie niebieskim.
I kto przyjmuje dziecko w imię Moje, Mnie przyjmuje

Mt 18,3-4

                  

                                                                                                                              

s. Boguchwała Kuras OSU



 

więcej rozważań »

III Niedziela Adwentu

Niedziela Gaudete, trzecia niedziela Adwentu, przypomina nam, że radość jest nieodłącznym elementem życia chrześcijańskiego. To wyjątkowy moment w liturgii Adwentu, który wyłania się jako przedsmak nadchodzącej pełni radości – Bożego Narodzenia. Wyraz „Gaudete” pochodzi z łacińskiego wezwania: „Gaudete in Domino semper” – „Radujcie się zawsze w Panu” (Flp 4,4). Radość, o której mówi Biblia, to coś więcej niż chwilowe zadowolenie. Jest głęboko zakorzeniona w Bożej obecności i Jego obietnicach. Warto przyjrzeć się biblijnym i historycznym znaczeniom tej cnoty oraz zastanowić się, jak możemy ją przeżywać w codziennym życiu.

Na dziś

Trzeba słuchać rad i natchnień,
które Duch Święty nieustannie wzbudza
w sercach naszych.

św. Aniela Merici